آغاز کاوش باستان‌شناسی در این منطقه از کشور/ گورستانی مربوط به پادشاهی ماناها در ۲۸۰۰ سال پیش

در پی آسیب‌های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطه مربوط به دوره ماناها با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از حدود یک ماه پیش آغاز شد.

آغاز کاوش باستان‌شناسی در این منطقه از کشور/ گورستانی مربوط به پادشاهی ماناها در 2800 سال پیش

به گزارش روابط عمومی،یوسف حسن‌زاده، سرپرست این کاوش با اعلام این خبر افزود: محوطه قلایچی مربوط به پادشاهی ماناها در 2800 سال پیش است و آوازه آن با آجرهای لعابداری که از این محل به دست آمده بود بر سر زبان‌ها افتاد.

مهر در خبری نوشت:این باستان‌شناس تصریح کرد: به‌رغم 9 فصل کاوش باستان‌شناسان در محوطه قلایچی (طی سال‌های 1364 تا 1385 به سرپرستی استاد اسماعیل یغمایی و استاد بهمن کارگر)، گورستان قلایچی فرصت کاوش نیافته بود. کاوش‌های اخیر، به عنوان فصل نخست پژوهش باستان‌شناسی در این گورستان، با حمایت گسترده شهرداری بوکان و مشارکت اداره کل آذربایجان غربی آغاز شد. طی این پژوهش‌ها، ساختار معماری گورها و شیوه‌های تدفین مردمان دوره مانا بررسی می‌شود.

وی اظهار کرد: اینکه هنرمندان سازنده بنا و آجرهای لعابدار قلایچی چه کسانی بودند، پرسش مهمی است که باستان‌شناسان امیدوارند با بهره‌گیری از مطالعات آزمایشگاهی بتوانند به آن پاسخ دهند.

حسن‌زاده ابراز امیدواری کرد که محوطه قلایچی و گورستان آن به مجموعه‌ای گردشگری تبدیل شود و مدیریت شهری بوکان با نظارت میراث فرهنگی بتواند از آن بهره‌برداری و حمایت کند.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان